هادی صادق زاده دبیر "شورای صنفی مقطع دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی" دانشگاه علوم پزشکی تبریز و "عضو شورای مرکزی دبیران شوراهای صنفی مقطع دستیاران و دانشجویان دکتری وزارت بهداشت" اعتقاد دارد: شورای صنفی یک نهاد دانشجویی است که هم مشروعیت دارد و هم مقبولیت. این شورا به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست و از بطن دانشجویان و با انتخابات قانونی تشکیل میشود. ضرورت وجود شورای صنفی در حقیقت به ایجاد تعامل و همفکری بین دانشجویان و مسؤولان و مطالبه خواستههای به حق دانشجویان برمیگردد و بدون شک وجود تعامل و مشارکت بین شورای صنفی و مسؤولان دانشگاه به مرتفع کردن مشکلات ختم میشود.
وی معتقد است تشکیل یک نهاد دانشجویی مستقل که بتواند به دور از هر گونه محافظهکاری مطالبات و خواستههای صنفی دانشجویان را به گوش مدیران ارشد دانشگاه برساند و از حقوق قانونی آنها دفاع کند ، بسیار اهمیت دارد . شورای صنفی از همین رهگذر اهمیت مییابد و با استفاده از ظرفیتهای قانونی آن میتوان در جهت احقاق حقوق دانشجویان تلاشهای مؤثری انجام داد.
با هادی صادق زاده عضو شورای مرکزی دبیران شوراهای صنفی مقطع دستیاران و دانشجویان دکتری به گفت وگو نشستیم و در خصوص اهمیت این نهاد دانشجویی و نقش آن در پیگیری مطالبات و نیازهای دانشجویان و لزوم تعامل این شورا با مسؤولان گفتگو کردیم که ماحصل آن در پی میآید:
مفدا- لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه زمانی در شورای صنفی مجموعه دانشگاه مسؤولیت برعهده گرفتید؟
هادی صادق زاده دانشجوی سال سوم دکتری تخصصی مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستم. دبیری شورای صنفی مقطع دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و عضویت شورای مرکزی دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان مقطع دکتری وزارت بهداشت را به عهده دارم و اولین سال حضورم در شورای صنفی دانشگاه است.
مفدا- تاریخچهای از شروع فعالیت شورای صنفی در دانشگاهتان ارائه دهید.
شورای صنفی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعد از وقفه چند ساله از سال ۹۴ شروع به فعالیت کرده و از آغاز فعالیت به عنوان شورای صنفی دانشگاه قدمهای مهمی در رفع مشکلات دانشجویان برداشته است. البته اعضای شورا متشکل از دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی اعم از دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری عمومی، دستیاران و دکتری تخصصی بود که در سال اخیر به دلیل دغدغهها و مشکلات خاص مقاطع مختلف و به منظور انجام فعالیت شورا به نحو احسن و رسیدگی به مشکلات به صورت تخصصیتر، از یکدیگر جدا شدند و شورای صنفی مقطع دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی برای اولین سال به صورت مستقل شروع به فعالیت کرد.
مفدا- ضرورت وجود شورای صنفی در دانشگاههای علوم پزشکی تا چه حدی است و سپردن مسؤولیت به دانشجویان چه تأثیری در تقویت شورای صنفی دارد؟
دانشجویان از ارکان اصلی دانشگاهها به شمار میروند و وجود نهاد شورای صنفی به عنوان یک نهاد دانشجویی که از جنس دانشجویان است، برای پیگیری مطالبات آنها در هر دانشگاهی ضروری است. شورای صنفی دانشگاهها به عنوان نهادی دانشجویی به دور از فعالیتهای سیاسی و فقط برای رفع مشکلات دانشجویان اعم از مشکلات رفاهی و صنفی، آموزشی، پژوهشی و ... قدم به عرصه فعالیت گذاشته است. همچنین این شورا در جهت بهبود شرایط موجود و ایجاد شرایط جدید برای رشد هر چه بهتر دانشجویان در تمامی جنبهها از جمله علمی، پژوهشی، جسمی و روانی و ... تلاش میکند. شورای صنفی دانشجویان به دلیل ایجاد ارتباط مستقیم و بدون واسطه بین دانشجویان و مسؤولان و به عنوان زبان گویای دانشجویان میتواند قدمهای خیلی مؤثر و سریعی در رفع مشکلات دانشجویان و بهبود شرایط موجود بردارد. البته در به ثمر رسیدن این رسالت مهم همکاری مسؤولان مربوطه با این شورا و تلاش برای حل مشکلات و بها دادن به این شورا از طرف مسؤولان امری مهم و ضروری است که اگر این مهم اتفاق نیافتد فعالیت شورا هم تأثیری نخواهد داشت.
مفدا- چه مشکلاتی در حال حاضر در دانشگاه شما وجود دارد که مرتبط با فعالیت شورای صنفی است و برای رفع این معضلات چه راهکارهایی اندیشیده شده است؟
از مهمترین مشکلات موجود که گریبان گیر اکثر دانشگاههای علوم پزشکی کشور است میتوان به نبود خوابگاه مجردی و متأهلی برای دانشجویان دکتری تخصصی و دستیاران، پرداخت کمک هزینه تحصیلی کم نسبت به وضع موجود و تخصیص وام ضروری به این دانشجویان در کل دوره به مبلغ یک میلیون تومان اشاره کرد. از دیگر مشکلات نبودن محلی برای گذراندن طرح تعهد دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به ویژه برای دانشجویان دکتری تخصصی و پذیرش دانشجویان در رشته های مختلف بدون در نظر گرفتن آینده شغلی و آینده نگری لازم است. از طرفی جذب فارغ التحصیلان به عنوان طرح تعهد خدمت در گروههایی که عنوان رشته فارغ التحصیلی دانشجو با عنوان گروه مورد پذیرش یکی نیست، باعث ایجاد مشکل شده است؛ این در حالی است که فارغ التحصیل رشته مورد نظر وجود دارد. همچنین کمبود تجهیزات آزمایشگاهی در برخی رشتههای تحصیلی به ویژه رشتههای جدید و نبود اساتید کافی در رشتههای تازه تأسیس نیز از دیگر معضلات موجود است.
مفدا -امسال برای تقویت فعالیتهای شورای صنفی در دانشگاه چه برنامههای در نظر گرفتهاید و برای سال تحصیلی جدید چه برنامههای برای فعالیت شورا دارید؟
دیدار منظم با دانشجویان و بررسی مشکلات، رسیدگی و پیگیری برای حل مشکلات قبلی، حضور در محل فعالیت و کار دانشجویان دکتری تخصصی و دستیاران برای بررسی شرایط و بهبود وضع موجود، تشکیل هر چه منظمتر جلسات با اعضای شورای صنفی از جمله برنامههای در نظر گرفته شده برای سال تحصیلی جدید است که تلاش داریم در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این برنامهها اقدام کنیم.
مفدا - به نظر شما چه اقداماتی باید کرد تا شورای صنفی دانشگاه دوام و قوام بیشتری داشته باشد؛ نقش و وزارت بهداشت در بهبود عملکرد این شورا چیست؟
برای آنکه شورای صنفی دانشگاه دوام و قوام بیشتر و بهتری داشته باشد باید حمایت همه جانبه از عملکردها و فعالیتهای شورای صنفی، از طرف مسؤولان صورت گیرد و مسؤولان دانشگاه به این شورا اعتماد کنندتا شورا بتواند رسالت مهم خود را عملی کند. وزارت بهداشت نیز با پیگیری حل مشکلات و هماهنگی برگزاری جلسات مرتب با مسؤولان در سطح وزارتخانه باعث بهبود عمکرد شورا و تقویت جایگاه آن خواهد شد.
مفدا- آیا فکر میکنید این نهاد دانشجویی در تمامی دانشگاهها به خصوص در دانشگاه شما رسالت خود راانجام داده است یا خیر؟
به فضل خداوند در دانشگاه علوم پزشکی تبریز شورای صنفی دانشجویان توانسته گامهای مهم و مؤثری در حل مشکلات دانشجویان بردارد و امید بر این است که با حمایت هر چه بیشتر و بهتر مسؤولان، این تشکل دانشجویی بتواند در حل مشکلات دانشجویان باز هم قدمهای مؤثرتری بردارد./