اعتبار سنجی دانشکده
حوزه: رسالت و اهداف
|
|
شماره استاندارد: S1A1 |
متن استاندارد: مشخص بودن رسالت (Mission)و اهداف دانشگاه و واحدهاي تحت پوشش |
نشانگرها
|
I1S1A1- وجود اهداف بلند مدت و کوتاه مدت مکتوب براي دانشگاه و واحدهاي تحت پوشش (الزامي)
I2S1A1- آگاهي اعضا هيئت علمي و کارکنان ارشد از رسالتها و اهداف دانشگاه و واحدهاي تحت پوشش (الزامي)
I3S1A1- مشخص بودن فرايند اعمال تغييرات ضروري در اهداف و رسالتهاي دانشگاه و واحدهاي تحت پوشش (ترجيحي) |
|
|
شماره استاندارد: S2A1 |
متن استاندارد: جامعيت و صراحت رسالت و اهداف تدوين شده |
نشانگرها
|
I1S2A1- تدوين اهداف به تفکيک در حوزه هاي آموزش - پژوهش - ارائه خدمات (الزامي)
I2S2A1- مشخص بودن مسئوليتهاي دانشگاه و واحدهاي تحت پوشش در قبال جامعه (الزامي)
I3S2A1- تناسب اهداف مؤسسه با برنامه هاي توسعه کشور و منابع در اختيار مؤسسه (الزامي) |
|
|
شماره استاندارد: S3A1 |
متن استاندارد: وجود ساز و کار مشخص براي بررسي ميزان تحقق اهداف مؤسسه و واحدهاي تحت پوشش |
نشانگرها
|
I1S3A1- مشخص بودن فرآيندهاي سنجش ميزان تحقق اهداف (الزامي)
I2S3A1- وجود گزارشهاي ادواري مبني بر ميزان دستيابي به اهداف (ترجيحي)
I3S3A1- وجود گزارشهاي مستند از ميزان پيشرفت و يا تجديد نظر و اصلاح اهداف (الزامي) |
|
|
شماره استاندارد: S4A1 |
متن استاندارد: مشارکت دست اندرکاران مؤسسه در تدوين بيانيه رسالت واهداف |
نشانگرها
|
I1S4A1- مشارکت مديران ارشد مؤسسه در تدوين بيانيه رسالت و اهداف مؤسسه (الزامي)
I2S4A1- وجود روشهاي مدون براي مشارکت گروههاي منتخب دانشجويان- اعضا هيئت علمي و کارکنان در تدوين اهداف مؤسسه (ترجيحي)
I3S4A1- مشارکت گروههاي منتخب هيئت علمي، دانشجويان و کارکنان در تدوين رسالت و اهداف مؤسسه (ترجيحي)
I4S4A1- مشخص بودن شيوه انتخاب گروههاي منتخب دانشجويان، اعضا هيئت علمي و کارکنان کميته هاي تدوين اهداف مؤسسه (ترجيحي |
بایستی دانشکده ها در تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه برای واحد خود مشارکت نموده و اعضای هیئت علمی از برنامه های دانشکده مطلع بوده و دانشکده هر شش ماه گزارشی از میزان پیشرفت برنامه برای خود تهیه نماید و در صورت عدم دسترسی به اهداف ، در برنامه خود بازنگری نماید
در تدوین برنامه عملیاتی بایستی شاخص های دستیابی برای هر یک از برنامه ها تعریف شده و هر شش ماه بر اساس آن شاخص اندازه گیری گردد .
در صورت نیاز به باز نگری و تغییر برنامه بایستی طبق فرایند تغییر برنامه که این فرایند از طریق ریاست دانشگاه به واحد ها اعلام گردیده است انجام گیرد .
حوزه: مدیریت
|
|
شماره استاندارد: S2A2 |
وجود سازوكار مدون براي اصلاح فرايندهاي تصميم گيري و انجام وظايف مؤسسه |
نشانگرها
|
I1S2A2- مکتوب و روشن بودن فرايندهاي تصميم گيري در سازمان (الزامي)
I2S2A2- وجود کميته پايش و اصلاح فرايندها در تمامي واحدهاي سازماني تحت پوشش (ترجيحي)
I3S2A2- وجود مستندات قابل ارزيابي از عملکرد کميته اصلاح فرايندها (ترجيحي) |
واحدها بایستی برای خود فرایند های پر تکرار رابنویسند .
تشکیل کمیته اصلاح فرایند ها و صدور ابلاغ
تشکیل جلسات و مستند سازی صورت جلسات
موارد فوق مستند سازی شده و برای هر سنجه لینک گردد.
|
|
شماره استاندارد: S3A2 |
روشن و مکتوب بودن وظايف و حدود اختيارات افراد شاغل در مؤسسه |
نشانگرها
|
I1S3A2- روشن و مکتوب بودن شرح وظايف و حدود اختيارات کارکنان در کليه سطوح مديريتي (الزامي)
I2S3A2- روشن و مکتوب بودن شرح وظايف و حدود اختيارات افراد حقيقي و حقوقي طرف قرارداد مؤسسه (ترجيحي)
I3S3A2- مطلع بودن افراد از شرح وظايف محوله، حقوق و حدود اختيارات خود و ساير همکاران (الزامي)
I4S3A2- اعلام عمومي شرح وظايف اصلي کارکنان به نحوي که براي مراجعان قابل رويت باشد (الزامي)
I5S3A2- وجود ساز و کار معين براي تعيين، تجديد نظر، اصلاح و اطلاع رساني در مورد شرح وظايف (ترجيحي) |
شرح وظایف کارکنان بایستی توسط نیروی انسانی دانشگاه در اختیار کلیه واحد ها قرار گیرد و سپس در اتاق کارکنان نصب گردیده و تمامی کارکنان از شرح وظایف خود مطلع باشند البته این شرح وظایف بایستی به امضای ریاست دانشگاه ،ریاست واحد و کارمند رسیده باشد
|
|
شماره استاندارد: S4A2 |
اهتمام مديريت دانشگاه به تدوين شيوه نامه هاي مناسب براي اجراي نظام مند مقررات و وظايف |
نشانگرها
|
I1S4A2- سازگاري آيين نامه هاي داخلي با مقررات کشوري (الزامی)
I2S4A2- وجود سازوکار مدون براي مشارکت افراد ذيربط در تدوين آيين نامه ها (ترجيحي)
I3S4A2- مکتوب و در دسترس بودن آيين نامه هاي داخلي و مقررات عمومي در واحدهاي ذيربط (الزامي)
I4S4A2- اطلاع رساني مناسب به افراد ذيربط در مورد آيين نامه هاي داخلي و مقررات عمومي (الزامي)
I5S4A2- آگاهي مديران و افراد ذيربط در مورد آيين نامه هاي داخلي و مقررات عمومي (الزامي)
I6S4A2- جامعيت، صراحت و سازگاري مفاد آيين نامه ها با يكديگر (الزامي) |
کلیه واحدها بایستی از ائین نامه ها و مقررات مرتبط آگاهی داشته و اطلاع رسانی مناسب برای واحدها از طریق معاونت پشتیبانی انجام گرفته باشد .
حوزه:منابع و امکانات
|
|
شماره استاندارد: S6A3 |
وجود فضا و امکانات فيزيکي مناسب در دانشکده ها |
نشانگرها
|
I1S6A3- کافي بودن تعداد کلاسها به نسبت دانشجويان و واحدهاي درسي ارائه شده (الزامي)
I2S6A3- مناسب بودن فضاي کلاسها (به لحاظ اندازه، نور، تهويه، حرارت و برودت، تميزي، صندلي) (الزامي)
I3S6A3- استفاده بهينه دانشکده از فضاهاي آموزشي (ترجيحي)
I4S6A3- کافي بودن تعداد آزمايشگاهها به نسبت دانشجويان و دروس آزمايشگاهي (الزامي)
I5S6A3- مناسب بودن فضاي آزمايشگاهها (به لحاظ اندازه، نور، تهويه، حرارت و برودت، تميزي، صندلي) (الزامي)
I6S6A3- وجود يا دسترسي آسان دانشکده ها به سالن اجتماعات مناسب (با تجهيزات کافي) (ترجيحي)
I7S6A3- استفاده بهينه دانشکده ها از آزمايشگاهها (ترجيحي)
I8S6A3 -در اختيار بودن فضاي دفتري مناسب براي هر كدام از اساتيد تمام وقت که از نور کافي و امکانات لازم برخوردار باشد (تلفن، حرارت، برودت، اتصال به شبکه اطلاع رساني) (ترجيحي)
I9S6A3- قابل دسترس بودن اتاقهاي هيئت علمي براي دانشجويان (الزامي)
I10S6A3- کفايت و کيفيت سرويسهاي بهداشتي (ترجيحي)
I11S6A3- در دسترس بودن نمازخانه مناسب براي دانشکده (ترجيحي)
I12S6A3- مناسب بودن فضاي آموزشي ويژه دوره هاي تحصيلات تکميلي (انعطاف پذيري كلاسها براي آموزش گروههاي کوچک و آموزش انفرادي) (ترجيحي)
I13S6A3- کافي بودن اتاقهاي اختصاص داده شده به دانشجويان دوره تحصيلات تکميلي (ترجيحي)
I14S6A3- دسترسي آسان به تجهيزات و خدمات رسانه اي در کلاسها (پروژکتور، ويديو، کامپيوتر، سيستم صوتي ....) (ترجيحي)
I15S6A3- وجود تابلو اعلانات اختصاصي براي هر گروه آموزشي و مديريت دانشكده ها (الزامي)
I16S6A3- وجود تابلوهاي راهنما در دانشکده ها (الزامي)
I17S6A3- استفاده بهينه از فضاي اداري دانشکده (ترجيحي)
|
|
|
شماره استاندارد: S7A3 |
رعايت استانداردهاي ايمني در دانشکده ها |
نشانگرها
|
I1S7A3- اطلاع مسوول خدمات دانشکده از استانداردهاي ايمني و رعايت استانداردهاي ايمني در فضاهاي دانشکده (الزامي)
I2S7A3- اطلاع مسوول آزمايشگاهها از استانداردهاي ايمني و رعايت استانداردهاي ايمني در آزمايشگاهها (الزامي)
I3S7A3- اطلاع مسوول تاسيسات از استانداردهاي ايمني و رعايت استانداردهاي ايمني در تاسيسات (الزامي) |
در کلیه استاندارد های بالا بایستی ریاست هر دانشکده نسبت به ارعایت کامل استاندارد ها عمل نموده و در مواردی که نیاز به مشارکت معاونت پشتیبانی و معاونت آموزشی می باشد هماهنگی های لازم انجام گیرد
|
|
شماره استاندارد: S8A3 |
مناسب بودن فضاي اختصاص داده شده به دانشجويان جهت فعاليتهاي انفرادي، گروهي و فوق برنامه
|
شانگرها
|
I1S8A3- وجود اتاقهايي جهت انجام فعاليتهاي فوق برنامه علمي، فرهنگي و اجتماعي (ترجيحي)
I2S8A3- اختصاص قفسه (کمد) قفل دار شخصي به دانشجويان (ترجيحي)
I3S8A3- وجود فضاي مکالمه، (استراحتگاه)، و خدمات غذايي براي دانشجويان در درون يا نزديکي دانشکده (ترجيحي) |
در این استاندارد نیز هماهنگی های لازم ریاست دانشکده با معاونت دانشجویی فرهنگی انجام پذیر می باشد
|
|
شماره استاندارد: S9A3 |
دسترسي آسان به خدمات تکثير جهت دانشجويان و هيأت علمي |
نشانگرها
|
I1S9A3- وجود دستگاههاي تكثير مناسب كه در طول ساعات اداري ارائه خدمت نمايد. (الزامي)
I2S9A3- رضايت دانشجويان و اعضاي هيأت علمي از خدمات تكثير ارائه شده. (ترجيحي) |
در این استاندارد لازم است حداقل رضایت سنجی از دانشجویان و کارکنان بصورت سالانه موجود باشد
|
|
شماره استاندارد: S10A3 |
وجود امکانات مناسب براي آموزش مهارتهاي عملي به دانشجويان (Skill lab) |
نشانگرها
|
I1S10A3- وجود فضاي ويژه جهت مشاهده و تمرين مهارتهاي عملي (الزامي)
I2S10A3- وجود تجهيزات مناسب و کافي جهت مشاهده و تمرين مهارتهاي عملي به تفکيک هر رشته (الزامي)
I3S10A3- وجود برنامة مناسب و مکتوب براي استفاده از امکانات LabSkill (الزامي)
I4S10A3- استفاده کافي از امکانات Skill lab براي تقويت آموزش عملي (ترجيحي)
I5S10A3- مراعات استانداردهاي کشوري تدوين شده در حوزه معاونت آموزشي وزارت متبوع (ترجيحي)
I6S10A3- مكتوب بودن اهداف آموزشي و وظايف دانشجويان و فراگيران هر دوره در Skill Lab (الزامي) |
در صورت وجود کمبود لازم است هماهنگی ها با معاونت آموزشی انجام گیرد.
|
|
شماره استاندارد: S11A3 |
وجود امکانات و تجهيزات مناسب آزمايشگاهي |
نشانگرها
|
I1S11A3- تناسب تعداد آزمايشگاهها با رشته ها و دوره هاي تحصيلي و تعداد دانشجويان (الزامي)
I2S11A3- تناسب تجهيزات آزمايشگاهي با اهداف آموزشي و پژوهشي و تعداد دانشجويان (الزامي)
I3S11A3- به روز بودن تجهيزات آزمايشگاهي (ترجيحي)
I4S11A3- وجود کارشناس متخصص براي استفاده و نگهداري تجهيزات (ترجيحي)
I5S11A3- وجود سيستمي براي جايگزيني يا تعمير تجهيزات (ترجيحي)
I6S11A3- وجود گزارشهايي (مستنداتي) مبني بر سهولت در استفاده و دسترسي به دستگاهها براي محققين در رشته هاي مرتبط (ترجيحي)
I7S11A3- وجود شناسنامه تجهيزات (شامل دستورالعمل استفاده، دستورالعمل نگهداري و مشخصات دستگاه) (الزامي) |
|
|
شماره استاندارد: S12A3 |
وجود تسهيلات مناسب براي نگهداري حيوانات آزمايشگاهي |
نشانگرها
|
I1S12A3- وجود فضاي مناسب و اختصاصي براي نگهداري و تكثير حيوانات آزمايشگاهي (ترجيحي)
I2S12A3- مراعات استانداردهاي بهداشتي در آزمايشگاه نگهداري حيوانات و تأييد آن توسط اداره دامپزشكي محل (ترجيحي)
I3S12A3- وجود كارکنان با تجربه مرتبط براي اداره آزمايشگاه حيوانات (ترجيحي)
I4S12A3- تناسب فضا و امكانات آزمايشگاه حيوانات با نيازهاي آموزشي و پژوهشي استادان و دانشجويان تحصيلات تكميلي مرتبط (ترجيحي) |
|
|
شماره استاندارد: S13A3 |
مناسب بودن امكانات و خدمات کتابخانه دانشکده ها و بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش |
نشانگرها
|
I1S13A3- تناسب فضاي سالنهای مطالعه با تعداد دانشجويان و اعضا هيأت علمي (به ازاي هر 20 کاربر يک صندلي) (الزامي)
I2S13A3- وجود حد اقل يک جلد از کتابهاي مرجع عمومي (فرهنگها ، دائره المعارف..) در موسسه (الزامي)
I3S13A3- وجود فرآیندی جهت تامین تعداد کافی از کتابهاي مرجع تخصصي (رفرنسها و منابع اعلام شده امتحاني) در موسسه (ترجیحی)
I4S13A3- وجود فرآیندی جهت سفارش و تامین مجلات مرجع اعلام شده از طرف هيئت بورد براي رشته هاي تحصيلات تکميلي دائر در موسسه به صورت چاپي يا الکترونيک (الزامي)
I5S13A3- دسترسي به منابع سمعي-بصري (CD ، نوارهاي صوتي و تصويري...) (ترجيحي)
I6S13A3- وجود حداقل يک نفر کتابداراطلاع رسان در کتابخانه (الزامي)
I7S13A3- وجود حد اقل يک نفر کتابدار بخش مرجع در کتابخانه (ترجيحي)
I8S13A3- وجود امکانات دسترسي به شبکه اينترنت و بانکهاي اطلاعاتي و منابع الکترونيک (الزامي)
I9S13A3- وجود فهرست منابع موجود در کتابخانه با پوشش 100% در محل کتابخانه (سيستمOPAC :" Online Public Access Catalogue) (الزامي)
I10S13A3- امکان دسترسي آسان به OPAC از طريق شبکه اينترنت (ترجيحي)
I11S13A3- وجود سيستم تامين مدرک (ترجيحي)
I12S13A3- ارائه خدمات پرينت و کپي در محل کتابخانه ها (ترجيحي)
I13S13A3- ارائه خدمات کتابخانه به طور مرتب و حد اقل 12 ساعت در روز (ترجيحي)
I14S13A3- وجود سيستمي براي ارائه خدمات کتابداري و اطلاع رساني به فارغ التحصيلان (مشمولين آموزش مداوم) (ترجيحي)
I15S13A3- وجود برنامه کوتاه مدت و بلند مدت براي نگهداري و ارتقا خدمات کتابخانه اي و اطلاع رساني (ترجيحي)
I16S13A3- وجود صفحه خانه (home page ) براي کتابخانه در پايگاه اطلاعاتي موسسه که حد اقل هر 10 روز يکبار
روز آمد شود (ترجيحي)
I17S13A3- جذب 100% اعتبارات تخصيص يافته براي تامين منابع چاپي و الکترونيکي در 5 سال گذشته (ترجيحي)
I18S13A3- به روز بودن منابع کتابخانه (اعم از چاپي و الکترونيکي) (الزامي)
I19S13A3- روند رو به رشد رضايت اعضا هيئت علمي و دانشجويان از خدمات کتابخانه اي و سيستم اطلاع رساني (ترجيحي)
|
|
|
شماره استاندارد: S14A3 |
مناسب بودن امکا نات و خدمات سيستم اطلاع رساني |
نشانگرها
|
-I1S14A3 وجود وب سايت براي موسسه با مراعات استانداردهاي تهيه وب سايت آکادميک (الزامي)
I2S14A3- قابل دسترس بودن اطلاعات مربوط به فعاليتهاي علمي و خدمات مؤسسه و اعضا هيأت علمي از طريق شبکه اطلاع رساني مؤسسه (الزامي)
I3S14A3- ارائه اطلاعات تماس ( آدرس ، شماره تلفن و Email ) اعضاي هيات علمي و مسوولين موسسه در پايگاه اينترنتي موسسه (الزامي)
I4S14A3 I5S14A3- ارائه خدمات e-mail با domain موسسه به اعضاي هيات علمي و دانشجويان تحصيلات تکميلي (الزامي)
I5S14A3- وجود امکاناتي در شبکه اطلاع رساني دانشگاه جهت دسترسي به بانکهاي اطلاعاتي معتبر در رشته مربوطه (الزامي) |
در صورت وجود کمبود لازم است هماهنگی ها با معاونت آموزشی انجام گیرد
.
حوزه: آموزش دانشجو
|
|
شماره استاندارد: S1A8 |
مشخص بودن برنامه هاي درسي |
نشانگرها
|
I1S1A8- موجود بودن برنامه هاي درسي رشته هاي مختلف به شكل مکتوب (الزامي)
I2S1A8- در دسترس بودن برنامه هاي درسي هر رشته براي اساتيد و دانشجويان (الزامي)
I3S1A8- معرفي برنامه درسي هر رشته به صورت مکتوب به دانشجويان در آغاز دوره تحصيل . (الزامي)
I4S1A8- معرفي مکتوب هر درس در آغاز آن به دانشجويان (شامل سر فصل، وظايف دانشجو، نحوه ارزشيابي دانشجو و منابع) درقالب فرم يکسان در سطح موسسه (الزامي)
I5S1A8- قابل دسترس بودن برنامه هاي درسي و فرمهاي معرفي درس (سیلابس) از Home Page هر دانشكده (الزامی) |
تمام موارد فوق بایستی توسطEDO اجرا و در سایت دانشکده ها موجود باشد
|
|
شماره استاندارد: S2A8 |
پشتيباني از شيوه هاي فعال و مناسب تدريس |
نشانگرها
|
I1S2A8- ارائه منظم كارگاههاي روش تدريس در مؤسسه (الزامي)
I2S2A8- رضايت اعضاي هيات علمي از مناسب بودن و كاربردي بودن كارگاههاي روش تدريس (ترجيحي)
I3S2A8- وجود و اجراي آيين نامه هاي تشويقي در موسسه براي مدرسيني كه از شيوه هاي فعال و نوين تدريس استفاده مي كنند (ترجيحي)
I4S2A8- وجود دفتر توسعه آموزش در دانشكده هایی که بیش ار 50 نفر هیات علمی دارند (الزامي)
I5S2A8- وجود سيستم مناسب نظارت بر بكارگيري روشهاي نوين تدريس و تعيين روند بهره گيري مدرسين از شيوه هاي جديد (ترجيحي)
I6S2A8- روند رو به رشد استفاده اعضاي هيات علمي از روشهاي فعال و نوين تدريس در 5 سال گذشته (ترجيحي)
I7S2A8- وجود برنامه و سيستم مشخص براي توسعه بهره گيري از امكانات شبکه رايانه اي در جهت بهبود آموزش و پژوهش (ترجيحي)
I8S2A8- روند رو به رشد تهيه و استفاده از رسانه هاي كمك آموزشي روزآمد (ترجيحي)
I9S2A8- وجود سيستم مورد توافق در بين گروههاي آموزشي براي مشاهده و نقدتدريس همكاران در هر گروه (ترجيحي) |
تمام موارد فوق بایستی توسطEDO اجرا و در سایت دانشکده ها موجود باشد
|
|
شماره استاندارد: S3A8 |
ارزشيابي منظم برنامه هاي درسي |
نشانگرها
|
I1S3A8- وجود برنامه مشخصي جهت همكاري مراكز توسعه آموزش پزشكي با گروههاي آموزشي براي تهيه ابزارها و بكارگيري شيوه هاي مناسب ارزشيابي برنامه درسي گروهها در فواصل زماني معين (ترجيحي)
I2S3A8- تهيه و ثبت گزارشهاي ارزشيابي ادواري برنامه هاي گروههاي آموزشي (الزامي)
I3S3A8- مشاركت فعال اکثريت اعضاي هيات علمي هر گروه آموزشي در ارزشيابي برنامه آموزشي گروه (ترجیحی)
I4S3A8- وجود برنامه مشخص جهت همكاري مراكز توسعه آموزش پزشكي با مدرسين، گروههاي آموزشي و يا كميته برنامه ريزي درسي دانشكده براي تهيه فرمهاي ارزشيابي درس (Course Evaluation) و اجراي ارزشيابي درس به صورت ساليانه (ترجيحي)
I5S3A8- وجود پرونده براي هر درس (حاوي سوابق مربوط به درس به تفكيك: سرفصل، مدرس، نحوه ارزشيابي درس و نتايج آن) در موسسه (ترجيحي)
I6S3A8- روند رو به رشد استفاده از نتايج ارزشيابي برنامه ها و ارزشيابي دروس براي انجام اصلاحات آموزشي (ترجيحي)
|
تمام موارد فوق بایستی توسطEDO اجرا و در سایت دانشکده ها موجود باشد
|
|
شماره استاندارد: S4A8 |
وجود سيستم كارآمد و پاسخگو در ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانشجويان در دروس نظري |
نشانگرها
|
I1S4A8- وجود كميته نظارت بر برگزاري آزمونها توام با شيوه نامه مشخص در هر دانشکده (ترجيحي)
I2S4A8- مشخص بودن فرآيند رسيدگي و پاسخگويي به اعتراضات دانشجويان (الزامي)
I3S4A8- وجود سيستمي براي تحليل و پايش نتايج آزمونها (ترجيحي)
I4S4A8- روند رو به رشد استفاده از نتايج تحليل آزمونها براي انجام اصلاحات (ترجيحي)
I5S4A8- اعلام نتايج آزمونها به دانشجويان به صورت محرمانه يا بدون نام (ترجيحي)
I6S4A8- مشاركت نمايندگان دانشجويان در تهيه تقويم امتحانات.. (ترجيحي) |
تمام موارد فوق بایستی توسطEDO اجرا و در سایت دانشکده ها موجود باشد
|
|
شماره استاندارد: S5A8 |
وجود سيستم كارآمد و پاسخگو در ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانشجويان در دروس عملي و باليني |
نشانگرها
|
I1S5A8- شركت اکثريت اعضاي هيات علمي باليني در كارگاههاي ارزيابي عملي و باليني دانشجو (الزامي)
I2S5A8- مشخص بودن نحوه اجرا و نمره گذاري آزمونهاي باليني و عملي و اعلام آن به دانشجويان (نحوه نمره گذاري - چك ليستها ....) (الزامي)
I3S5A8- وجود كميته نظارت بر برگزاري آزمونهاي باليني و عملي با شيوه نامه مشخص در هر دانشکده يا بيمارستان آموزشي (ترجيحي)
I4S5A8- مشخص بودن فرآيند رسيدگي و پاسخگويي به اعتراضات دانشجويان در آزمونهاي عملي و باليني (ترجيحي)
I5S5A8- روند رو به رشد استفاده از روشهاي علمي مناسب براي ارزيابي عملي و باليني دانشجويان (ترجيحي)
I6S5A8- وجود سيستمي براي تحليل و پايش نتايج آزمونهاي عملي و باليني به منظور بررسي اصلاحات لازم در برنامه (ترجيحي)
I7S5A8- روند رو به رشد استفاده از نتايج تحليل آزمونهاي عملي و باليني براي انجام اصلاحات آموزشي (ترجيحي)
I8S5A8- يكسان بودن شيوه هاي ارزيابي باليني و عملي دانشجويان در بخشهاي مشابه از مراكز مختلف (ترجيحي)
I9S5A8- اعلام محرمانه و يا بدون نام نتايج آزمونهاي عملي و باليني به دانشجويان (ترجيحي) |
تمام موارد فوق بایستی توسطEDO اجرا و در سایت دانشکده ها موجود باشد
|
|
شماره استاندارد: S6A8 |
ارائه خدمات مشاوره و راهنمايي تحصيلي به دانشجويان |
نشانگرها
|
I1S6A8- وجود سيستم پايش پيشرفت تحصيلي دانشجويان (الزامي)
I2S6A8- وجود سيستم خدمات مشاوره و راهنمايي تحصيلي براي کليه دانشجويان متقاضي و دانشجويان داراي افت تحصيلي (الزامي)
I3S6A8- تعيين استاد مشاور با شرح وظايف مشخص براي کليه دانشجويان (الزامي)
I4S6A8- مشخص بودن فرايند همكاري و ارتباط استادان مشاور با سيستم هاي آموزشي دانشكده و دانشگاه و مراكز ارائه خدمات تخصصي مشاوره و راهنمايي (الزامي)
I5S6A8- ارائه منظم دوره هاي آموزشي ضروري براي استادان مشاور به صورت حضوري و غير حضوري (ترجيحي)
I6S6A8- رضايت اکثريت استادان مشاور از ميزان حمايت موسسه از مسووليت راهنمايي دانشجويان (ترجيحي)
I7S6A8- ارزشيابي ادواري از ميزان رضايت دانشجويان از خدمات مشاوره و راهنمايي تحصيلي (ترجيحي)
I8S6A8- استفاده از نتايج ارزشيابيها براي اصلاح خدمات مشاوره و راهنمايي تحصيلي (ترجيحي) |
|
|
شماره استاندارد: S7A8 |
توجه ويژه به حل مشكلات آموزشي مؤسسه از طريق تحقيقات |
نشانگرها
|
I1S7A8- روند رو به رشد ميزان دوره هاي آموزشي مرتبط باتحقيقات آموزشي براي اعضاي هيات علمي، کارشناسان، ودانشجويان علاقمند در 5 سال گذشته (ترجيحي)
I2S7A8- وجود گروههاي كارشناسي در دانشگاه و يا در درون دانشكده ها براي ارائه خدمات مشاوره اي و كارشناسي طرحهاي پژوهشي مرتبط با آموزش (ترجيحي)
I3S7A8- تعيين و اعلام اولويتهاي دانشگاه در زمينه تحقيقات آموزشي (ترجيحي)
I4S7A8-.استفاده از نتايج تحقيقات آموزشي براي تصميم گيريهاي آموزشي دانشگاه (ترجيحي) |
تمام موارد فوق بایستی توسطEDO اجرا و در سایت دانشکده ها موجود باشد
|
|
شماره استاندارد: S8A8 |
مناسب بودن ارائه خدمات آموزشي
|
شانگرها
|
I1S8A8- مشخص بودن و اعلام عمومي آئين نامه ها و فرآيندهاي ثبت نام، حذف و اضافه، حضور و غياب دانشجويان (الزامي)
I2S8A8- مشخص بودن و اعلام عمومي آئين نامه ها و فرآيندهاي اعلام نمرات، اصلاح نمره و صدور كارنامه دانشجويان (الزامي)
I3S8A8- مشخص بودن و اعلام عمومي آئين نامه ها و فرآيند فارغ التحصيلي دانشجويان (الزامي)
I4S8A8-. مشخص بودن و اعلام عمومي فرآيندها و آيين نامه هاي پذيرش و اعزام دانشجويان ميهمان و انتقالي (الزامي)
I5S8A8- مشخص بودن و اعلام عمومي فرآيند رسيدگي و پاسخ به درخواستهاي دانشجويان( از قبيل مرخصي تحصيلي، انتقال ، حذف ترم ، ....). (الزامي)
I6S8A8-. روند رو به رشد رضايت دانشجويان و استادان از خدمات آموزشي دانشگاه در پنج سال اخير (ترجيحي)
I7S8A8- محرمانه ماندن اطلاعات مربوط به دانشجويان. (الزامي) |
تمام موارد فوق بایستی توسطEDO اجرا و در سایت دانشکده ها موجود باشد
حوزه هیئت علمی
|
|
شماره استاندارد: S3A5 |
وجود سيستم مناسب براي ارزشيابي و ارتقای اعضاء هيأت علمي |
نشانگرها
|
I1S3A5- انجام ارزشيابي ساليانه هيئت علمي بر اساس شاخصهاي معين و فرايند مشخص توسط فراگيران و مسئولان با توجه به وظايف تعيين شده (الزامي)
I2S3A5- ارائه بازخورد مناسب در مورد نتايج ارزشيابي به اساتيد (الزامي)
I3S3A5- وجود مدارک مبني بر بکارگيري نتايج ارزشيابي در تصميم گيريهاي مديريتي (ارتقا، عزل و نصب و ...) (الزامي)
I4S3A5- جلب مشارکت اساتيد، مسؤولان و فراگيران براي بهبود مستمر فرآيند ارزشيابي استاد (الزامي)
I5S3A5- وجود و اجراي برنامه مشخص براي پيشگيري از رکود اعضا هيئت علمي (الزامي)
I6S3A5- اطلاع رساني مناسب به اعضا هيئت علمي در مورد مقررات و فرآيندهاي ارزشيابي، ارتقا (الزامي)
I7S3A5- وجود مدارکي در مورد منظم بودن تشکيل جلسات هيئت مميزه و کميته هاي کارشناسي (در صورت وجود هيئت مميزه در مؤسسه) (الزامي) |
شماره استاندارد:
S3A5-وجود سيستم مناسب براي ارزشيابي و ارتقای اعضاء هيأت علمي
موارد فوق بایستی توسطEDO دانشکده انجام گیرد
I1S3A5- انجام ارزشيابي ساليانه هيئت علمي بر اساس شاخصهاي معين و فرايند مشخص توسط فراگيران و مسئولان با توجه به وظايف تعيين شده (الزامي)
I2S3A5- ارائه بازخورد مناسب در مورد نتايج ارزشيابي به اساتيد (الزامي)
|
|
شماره استاندارد: S4A5
|
وجود سيستم اطلاعات مناسب در مورد اعضاء هيأت علمي
|
نشانگرها
|
I1S4A5- در دسترس و روزآمد بودن شناسنامه علمي (CV) اعضا هيئت علمي دانشگاه (ترجيحي)
I2S4A5- امکان دريافت گزارش هاي روزآمد از فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي و خدماتي هيئت علمي (ترجيحي)
I3S4A5- وجود ارتباط پويا بين سيستم اطلاعات هيئت علمي با ساير سيستمهاي اطلاعاتي مؤسسه (ترجيحي)
|
I3S3A5- وجود مدارک مبني بر بکارگيري نتايج ارزشيابي در تصميم گيريهاي مديريتي (ارتقا، عزل و نصب و ...) (الزامي)
I4S3A5- جلب مشارکت اساتيد، مستمر) تمام موارد فوق بایستی توسط EDO انجام و در سایت دانشگاه به روز باشد
ستی توسطEDO اجرا و در سایت دانشکده ها موجود باشد
I5S3A5- وجود و اجراي برنامه مشخص براي پيشگيري از رکود اعضا هيئت علمي (الزامي)
I6S3A5- اطلاع رساني مناسب به اعضا هيئت علمي در مورد مقررات و فرآيندهاي ارزشيابي، ارتقا (الزامي)
|
|
شماره استاندارد: S6A5
|
مشخص بودن برنامه فعاليت اعضاء هيأت علمي
|
نشانگرها
|
I1S6 I1S6A5- مشخص بودن و اعلام عمومي برنامه كار هفتگي اعضاي هيأت علمي (الزامي)
I2S6A5- وجود سيستم نظارت بر اجراي برنامه اعلام شده اعضاي هيأت علمي (الزامي)
I3S6A5- تناسب و انطباق حجم كار آموزشي-پژوهشي و اجرايي اعضاي هيأت علمي با آيين نامه هاي موجود (الزامي)
I4S6A5- مشخص بودن ساعات مشاوره با دانشجويان در برنامه كاري اعضاي هيأت علمي و اعلام به دانشجويان (الزامي)
|
I7S3A5- وجود مدارکي در مورد منظم بودن تشکيل جلسات هيئت مميزه و کميته هاي کارشناسي (در صورت وجود هيئت مميزه در مؤسسه) (الزامي)
موارد فوق بایستی توسطEDO دانشکده انجام گیرد .