ضرورت و علت وجود اين رشته در سطح بين المللي نربيت نيروي انساني در سطح دكتراي تخصصي (PhD) است، كه بتواند تحقيقات مربوط به رشته پزشكي را در سطح سلولي، مولكولي و آزمايشگاهي را طراحي و هدايت نمايد، رسالت رشته فراهم ساختن عرصه آموزشي و پژوهشي در راستای بررسي بيماري ها و عوامل ايجاد كننده در سطوح مولكولي است.
مراكز تحقيقاتي در سال هاي اخير در كشور گسترش قابل توجهي داشته اند ودر گسترش علم نقش به سزايي را ايفا كرده اند.مشكل اصلي مركز تحقيقاتي باليني فارغ التحصيلان با مدرك دكتراي تخصصي (PhD) آشنا به مسايل مولكولي بيماري ها است كه با آشنايي كامل به مفاهيم پزشكي در سطح سلولي و مولكولي بتوانند سبب گسترش تحقيقات علوم پايه در سطح و سيع تر و با كيفيت بالاتر بشوند.
بديهي است حضور چنين نيروهاي انساني سبب ارتقاي كمي و كيفي تحقيقات در عرصه پزشكي و مانع از هدر رفتن منابع انساني و مالي خواهد شد.از آنجا كه تحقيقات علوم پايه به ويژه ايمونولوژيك و ژنتيك در بسياري از بيماري ها مي تواند به تشخيص و درمان بيماري نيز كمك شايان نمايد، ارزش و فايده اقتصادي حاصله از تاسيس اين دوره، افزودن مي گردد.
باتوجه به وجود مراكز تحقيقاتي پيشرفته متعدد نياز به دارندگان مدرك دكتراي تخصصي (PhD) پزشكي مولكولي در حد قابل توجهي است كه در حال حاضر نياز با استفاده از پزشكان عمومي تاحدودي مرتفع مي شود، تربيت نيروي انساني در سطح دكتراي تخصصي (PhD) به ارتقاي كمي و كيفي تحقيقات خواهيد انجاميد.
- ارزش هاي حاكم به رشته (Values):
خلاقيت و نوآوري، كسب توان نقدي و بررسي آموخته ها و يافته ها، طرح هاي تحقيقاتي كه منجر به رفع مشكلات موجود بهداشتي درماني در حيطه علم پزشكي مولكولي است، در زمره ارزش هاي حاكم بر اين رشته هستند. در اين راستا دانش آموختگان بر عدالت اجتماعي و برابري انسانها، حفظ حقوق بيماران صرفنظر از سن، جنس، رنگ، نژاد، فرهنگ و مذهب تاكيد دارند و هرگونه فعاليت آنها با عنايت به كرامت انسان ها خواهد بود.
باتوجه به كثرت مراكز تحقيقاتي باليني و توانايي آن ها در برگزاري دوره هاي آموزشي با كمك گروه هاي علوم پايه دانشكده هاي پزشكي مربوط به نظر مي رسد كه در فاصله كوتاهي پذيرش 5 تا 10 نفر در سال براي تربيت دكتراي پزشكي مولكولي امكان پذير باشد. لذا با توجه به شرحي كه در بند 3 (رسالت رشته )آورده شد، نيازهاي مراكز تحقيقاتي در 10 سال آينده به طور نسبي و در 20 سال آينده به طور نسبتا كامل مرتفع خواهد شد. بديهي است در صورت احداث مراكز تحقيقاتي جديد و با تمايل بخش هاي فعال باليني در به كارگيري دكتراي اين رشته، نياز به افزايش تعداد پذيرش دانشجو در سال خواهد بود. با توجه به چند جنبه گرايي رشته، فارغ التحصيلان اين رشته مي توانند علاوه بر اشتغال در مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي دولتي در مراكز ديگر نيز جذب شوند كه بعضي از آنها عبارتند از : الف) مراكز خصوصي (غير انتفاعي ) با توجه به گسترش اين مراكز، ب) صنايع و تحقيقات پايه، تكنولوژي پزشكي، كنترل كيفيت بازار در امور پزشكي، انتشارات، ج) آزمايشگاه هاي خصوصي تشخيص مولكولي، كارخانجات بيوتكنولوژي.
هدف اصلي تربيت نيروي انساني متخصص كارآمد و صاحب نظر در امور آموزشي و پژوهشي رشته پزشكي مولكولي مطابق با نيازهاي زمان و جامعه است.
در اين مورد دانش آموختگان بايد:
الف) توان آموزشي و پژوهشي را در مورد پزشكي مولكولي داشته باشند.
ب) به روش هاي پيشرفته تحقيقات در پزشكي مولكولي مسلط و توان انتقال، توسعه و نيز خلاقيت در ابداع آنها را داشته باشند.
ج) توانايي راهنمايي پايان نامه هاي تخصصي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي (PhD) زمينه هاي رشته مربوط را دارا باشند.
د) توان نقد و بررسي آموخته و يافته ها را داشته باشد.
ه) مسلط به جديدترين فنون و روش هاي آموزشي و پژوهشي پايه در پزشكي مولكولي باشند.
نقش دانش اموختگان در نظام بهداشتي (Role Definition):
1- آموزشي
2- پژوهشي
3- خدماتي
و ظايف حرفه اي دانش آموختگان (Task Analysis):
و ظايف حرفه اي دانش آموختگان رشته پزشكي مولكولي عبارتند از :
1- وظايف آموزشي:
آموزش علم پزشكي مولكولي به دانشجويان ذينفع در مقاطع مختلف جمع آوري و تهيه در سنامه آموزشي براي مقاطع تحصيلي مختلف تدوين در سنامه ها براي دروس پزشكي مولكولي ايجاد ارتباط بين آموزش پزشكي مولكولي بيمار تعيين اولويت هاي بومي در زمينه آموزش پزشكي مولكولي پيشنهاد اجرايي روش هاي آموزش پزشكي مولكولي توانايي برقراري با مراكز آموزشي به رشته در داخل و خارج كشور.
2- وظايف پژوهشي:
- راهبري تيم تحقيقاتي
- ارايه و نقد فرضيه هاي تحقيقاتي در پزشكي مولكولي
- ارايه و انجام پروژه هاي تحقيقاتي در زمينه زنتيك مولكولي و تجزيه و تحليل نتايج پژوهشي
- ارايه مقاله ها و يافته هاي تحقيقاتي در كنگره هاي داخلي و خارجي
- نوشتن و نقد مقاله هاي پژوهشي
- ابداع روش هاي آزمايشگاهي و تشخيص در پزشكي مولكولي
3- وظايف خدماتي:
- ارايه خدمت در گروه هاي آموزشي مربوط با رشته
- ارايه خدمت در آزمايشگاه هاي مختلف تشخيص در رشته مربوط
- توانايي اداره پروژه هاي تحقيقاتي در موسسات خصوصي
- ارايه خدمت در آزمايشگاه هاي تحقيقاتي صنايع (داروسازي، بيوتكنولوژي و...........)
مدرسان رشته بايد اصل ايجاد خلاقيت و نوآوري را در دانش آموختگان مد نظر داشته باشد دانشجو محوري اساس عمده تدريس اين رشته خواهد بود و دانش اموختگان بايد به معناي حقيقي جوينده علم، جستجو كننده پرسش ها و مشكلات، ابداع كننده رو شهاي نوين و مجريان تواناي طرح هاي تحقيقاتي باشند. بحث هاي كارگاهي و يادگيري مبتني بر حل مساله به جاي دروس نظري صرف در نظر گرفته مي شود و دستيابي به گستره علم و اگاهي كه لازمه كسب اطلاعات كافي در اين رشته است، به عهده دانشجو گذاشته خواهد شد كه با دستيابي به منابع علمي براي تقويت آن بكوشد.